10.10.10 - 10.10.18

Het verhaal van de huisstijl


Op 10-10-10 is de nieuwe naam en daarmee de nieuwe huisstijl van Enforz gelanceerd. Ik leerde Enforz in die periode kennen, toen ik als grafisch ontwerper werd uitgenodigd voor de pitch om deze nieuwe stijl visueel te laden en vorm te geven. Ik herinner me dat ik naar onze kennismakingsafspraak reed en me bedacht dat ik eigenlijk al veel te vol zat met projecten en dat een ‘bureau voor interim managers’, ook niet direct een onderwerp was waarbij ik overliep van ideeën en inspiratie. Maar onze afspraak vond plaats in de Koekfabriek in Zaandam, een oud pakhuis van Verkade waar nu kantoren, een bakkersschool en een leuk grand café gevestigd zijn, en die plek en dat eerste gesprek triggerde me. Enforz wilde het anders doen, wilde geen veilig zakelijk blauw-met-een-grafiekje in de huisstijl, maar was duidelijk op zoek naar een eigen smoel. Als een soort Pietje Bell van de interim wereld, dacht ik. Aha. Dié mentaliteit sprak me dus wel aan. Ik geloof dat ik dezelfde dag nog gebeld werd dat het enthousiasme wederzijds was, dus mouwen opgestroopt en samen aan de slag!

Inmiddels is de huisstijl door de jaren heen subtiel aangescherpt, gegroeid en aangevuld. Maar het uitgangspunt van toen staat nog steeds als een huis; de roots van Enforz liggen in de Zaanstreek en de waarden die de Zaanstreek vertegenwoordigt zijn geklonken in de huisstijl. Zaankanters staan beroemd om hun ondernemingsgeest (de Zaanstreek is het oudste industriegebied van West-Europa en niet toevallig zijn talloze succesvolle ondernemingen juist hier opgezet), de inventiviteit, nuchtere handen-uit-de-mouwen aanpak en de durf om het anders te doen. Eigenschappen die Enforz onveranderd perfect passen en dus is er, ook na 8 jaar, geen reden om een grote ommezwaai te maken in de uitstraling en het gezicht van de organisatie.

Wel ontstond er gaandeweg behoefte aan uitbreiding van het palet stijlelementen om het verhaal naar de actualiteit te kunnen schrijven. Een doorontwikkeling dus, met een meer hedendaagse uitstraling, die toch goed zou aansluiten bij de oorspronkelijke uitgangspunten en bestaande elementen:

  • het woordmerk in stevig lettertype en koperbruine kleur – refererend aan de typografie op oude Zaanse pakhuizen
  • het Zaans kleurenpalet, en
  • de originele zwart/wit foto’s (die bij hoge uitzondering voor onze huisstijl zijn vrijgegeven door het Zaans Museum en het Fotomuseum Rotterdam), waarop de zweetdruppels van noeste arbeid bijna letterlijk zichtbaar zijn.

Ik vroeg of illustrator Stang Gubbels ons hierbij wilde helpen. Zijn klare-lijn-illustraties-met-knipoog zouden perfect aansluiten bij de heldere Enforz-stijl. Het idee was om een ‘uitdijende illustratie’ te maken: een beeld wat door de tijd heen groeit doordat er steeds nieuwe tekeningen aan toegevoegd worden en zo de diverse speerpunten van Enforz symboliseert. Sinds vorig jaar maakt Stang bij elke mailing een passend pictogram; welke een klein onderdeel vormt van het groter groeiende beeld. Want al die illustraties bij elkaar vertellen iets over de ontwikkeling, activiteiten en kernwaarden van Enforz.

Daarnaast werd begin dit jaar de website kritisch onder de loupe genomen. Een goede site blijft altijd in ontwikkeling, maar de basis staat inmiddels stevig; zowel in restyling als interactiviteit ge-update en functioneler ingericht met ruimte voor nieuws, actuele publicaties en directe links naar de socmed kanalen. En met af en toe, geheel in lijn met het karakter van Enforz, een lichte ontregeling op onverwachte momenten. Gewoon, om de boel even wakker te schudden: welkom in de wereld van Enforz 😉

Karlijne Brand
Studio BrandendZant, grafisch ontwerp en art-direction | LinkedIn

9 oktober, 2018