SPEECHLES | uitnodiging

Speech katalyseert groepsproces


U bent uitgenodigd! Heeft u een leerzaam speechmoment meegemaakt, zoals Ted? Stuur ons dan uw anekdote of verhaal daarover. Als dank overhandigen wij u persoonlijk op een van onze Must M’eet Locaties het boek ‘Het verhaal van je leven’ van onze speechcoach Mieke Bouma, samen met een champagne fles voor de toost, voor de eerste 10 anekdotes of verhalen. Schrijf uw ervaring op in max. 280 woorden en mail dat naar: info@enforz.nl.

Van Enforz ontvangt u 2 keer per jaar speechkaarten. Samen met Storytellingacademy werken wij hieraan. Dit keer heeft Ted zelf de tips gegeven. Leuk en leerzaam! Volgende keer weer Mieke. WILT U MEER WETEN OVER SPEECHEN? Mail Mieke Bouma: info@storytellingacademy.nl.

Het verhaal van Ted leest u op onze speech-pagina, of hierna.

 

SPEECH KATALYSEERT GROEPSPROCES

De aanleiding
Het was een zwaar jaar voor de zeventig collega’s binnen HRM. De moeizame onderhandelingen met de bonden en zeker ook het vertrek van de directeur aan het einde van het jaar bepaalde de bedrukte sfeer. Op het afscheid zat niemand te wachten; wat te doen?

De brainstorm
Samen met enkele collega’s besloten we tot een ontspannen, informele, interactieve ‘doe-maar-gewoon-op-kantoor-in-de-briefing-ruimte’ afscheid. We bedachten dat Bring Your Own Food & Fancy i.c.m. met een quiz tot een succesvolle lunch zou leiden, “mits ik als moderator zou optreden en de speech zou verzorgen”. In dat samen denken kantelde de sfeer en gingen we goed geluimd van denken naar doen!

De lunch-pub-quiz
Op een paar na wist men niet hoe de lunch precies zou verlopen. Dus trapte ik snel af, met speechkaarten als prettige houvast in mijn hand, want het was ook voor mij enorm spannend. “We hebben vandaag een onvergetelijke lunch. Er zijn de meest heerlijke gerechten door jullie en voor jullie klaar gemaakt. Tijdens de lunch doen we een terugblik op het jaar in de vorm van een ‘pub-quiz’ en ter afsluiting een speech voor onze vertrekkende directeur.”

De lunch(opzet) was direct een succes. En de pubquiz versterkte de goede sfeer. De vragen gingen over HRM het afgelopen jaar en anekdotes over de directeur. Dat hadden we met alle collega’s voorbereid en was een boekje geworden. De foto’s en teksten voor de quiz zorgden voor nog meer vrolijkheid, wat we te lang hadden gemist.

Complimenten geven en ontvangen
Ik had bedacht dat iedereen die dag winnaar zou zijn en de prijzen waren complimenten van elkaar en voor elkaar. Mijn vriendin en ik hadden in het weekend ruim honderd complimenten op papiertjes geschreven en deze opgerold en in blikjes gedaan. Dat was leuk om te doen, maar vonden mij collega’s dat ook? “In dit blikje zitten complimentjes die jullie aan elkaar mogen geven. Vertel aan de ander waarom je hem of haar dit compliment wilt geven.” Mijn collega’s bleken ware masters in complimenteren. Zeker toen mijn papiertje werd ontvouwd, waarop stond: “dat heb je goed gedaan”.

De speech
Uit het anekdote boekje haalde ik nog prikkelende herinneringen op en verleidde ik de directeur tot een interactieve afscheidsspeech. Zo werd de speech het dessert van een afscheidslunch en heb ik ervaren dat een afscheid ook kan dienen als de ‘starter’ van een groepsproces.

[Anekdote van Ted]

Tips van Ted

Denk vooraf goed na wat de boodschap gaat worden die je wilt vertellen maar denk ook goed na over de vorm waarin je dat doet en wat je daarmee wilt bereiken, dat is minstens zo belangrijk.

In het bovenstaande ging het mij om de balans tussen passief (luisteren) en interactief (meedoen), tussen formeel (afscheid met respect en resultaten) en informeel (pub quiz) en het laten voelen van waardering (complimentjes aan elkaar).

Mijn aanpak: het hoeft niet hoogdravend te zijn, luisteren en meedoen is voldoende.

3 juli, 2019